Kosten koper berekenen in Excel een slimme zet

Als je op het punt staat om een huis te kopen, is het berekenen van de kosten koper een slimme zet. Waarom? In dit blog artikel gaan wij je uitleggen wat de ‘kosten koper’ (ook wel ‘k.k.’ genoemd) is en laten we je zien hoe je deze kosten in Excel kunt berekenen. Natuurlijk vertellem we je enkele handige tips om ze te verminderen, want daar gaat het om.

De KK zijn in Nederland bijzonder hoog

Het is daarom fijn om hierop te besparen als het kan

Wat zijn de KK?

Weet jij nog wat het is, de kosten koper? Laten we samen eens kijken wat die kosten eigenlijk zijn, daarmee begrijpen we beter waar het om gaat. Kosten koper dat zijn de bijkomende kosten die komen kijken bij het kopen van een huis.

Okay, dat wist je waarschijnlijk al. Omdat die behoorlijk kunnen oplopen en momenteel ongeveer 2% tot 6% (!) van de totale aankoopprijs van het huis bedragen. (Ja je leest het goed tot 6%!) Is het vanuit de besparing gezien heel interessant om te checken of je deze op een of andere manier kunt verminderen.

  • Overdrachtsbelasting Dit is de belasting die je aan de overheid betaalt bij de aankoop van een bestaande woning.
  • Notariskosten Je betaald een premie aan een notaris de hiermee regel je juridische dingen die bij een aankoop horen, bijvoorbeeld het opstellen van de koopakte.
  • Makelaarskosten De commissie voor een makelaar. Dit kan een vast vooraf afgesproken bedrag zijn of een percentage van de aankoopprijs.
  • Hypotheekkosten Dit zijn de kosten voor het afsluiten van een hypotheek, zoals advies- en bemiddelingskosten. Meestal betaal je die aan een bank.
  • Bankgarantie Niet vaak maar soms komt het voor dat de verkoper vraagt om een bankgarantie als zekerheid voor de betaling van de koopsom. Dat geeft de verkoper meer zekerheid.

Berekenen

Okay we weten weer hoe het zit. Nu gaan we kijken of en hoe je deze kosten kunt berekenen met behulp van onze favoriete tool Excel. Lees mee en probeer dit eens toe te passen.

STAP 1: Excel Open Excel en maak een nieuwe spreadsheet aan en label de kolommen voor elk van de kostenposten zoals boven (dus overdrachtsbelasting, notariskosten etc).

STAP 2: Kosten Vul de geschatte kosten in en vergeet niet om de tarieven en percentages voor de overdrachtsbelasting en de makelaarskosten te noteren

STAP 3: Automatiseer Vanzelfsprekend gebruik formules in Excel om de totale kosten koper te berekenen. Bijvoorbeeld, voor de overdrachtsbelasting, kun je een formule gebruiken zoals “=Aankoopprijs*Tarief” waarbij “Aankoopprijs” en “Tarief” de cellen zijn waarin je deze waarden hebt ingevoerd.

STAP 4: Controleer Check je Excel-spreadsheet om er zeker van te zijn dat alle kosten goed zijn ingevuld en dat de formules ook goed zijn. Dit zal je helpen om geen verrassingen tegen te komen bij het kopen van je huis.

Slimme zet

Nu we weten hoe je alles kunt berekenen, heb je een verdraaid handig inzicht! De slimme zet is om dit inzicht voor jou te laten werken. Hoe?

Onderhandel Probeer te onderhandelen! Praat met je makelaar over de makelaarskosten en andere kosten met de verkoper of de betrokken partijen. Natuurlijk kan het goedkoper, je hoeft het alleen maar te vragen. Als je niks zegt dan berekenen ze sowieso een tarief dat niet noodzakelijkerwijze voor jou voordelig is.

Vraag om kortingen Best wel vaak bieden banken en financiële instellingen kortingen op hypotheekkosten. Bekend voorbeeld is “heeft u hier al een bankrekening”, dus ben je al klant dan kan dat een reden zijn voor korting.

Kijk of je dingen zelf kan doen In sommige gevallen kun je notariskosten verminderen door bepaalde juridische aspecten zelf te regelen. Raadpleeg wel altijd een professional voor advies! Ben je hier niet goed in betaal dan graag voor expertise.

Koop een nieuwbouwwoning Misschien een open deur maar we vergeten soms dat je bij nieuwbouwwoningen de kosten koper veel lager zijn omdat je geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen. Dat kan een overweging zijn om niet die leuke bestaande woning te kopen maar wel de nieuwbouwwoning.

Zo zie je het berekenen van de “k.k.” in Excel is gewoon een goede actie. Het helpt je met inzicht en geeft je controle over jouw (uit te geven) geld. Je kunt dus echt besparen op jouw uitgaven. Gewoon door alles te berekenen en dan gaan voor de korting of onderhandeling.

Wij zijn niet gewend om te onderhandelen

Door dit wel te doen bespaar je echt op de kosten

Ons kennende, er is ook hier een Excel template KK berekenen. voor gemaakt. Wacht niet langer en download hem hier en probeer het eens uit 🙂

Excel template KK berekenen, gratis te downloaden

Plaats een reactie